Sahabat Sejati

Hari ni hari yang sedih untuk aku.....haaa......:(
Sesuatu berlaku pada kawan aku tapi aku tak mampu nak tolong apa-apa.... Pernah tak korang rasa benda yang sama? Tak mampu buat apa-apa, tak mampu membantu, tak mampu membahagiakan orang yang korang ambil berat dan sayang. Kalau pernah, mesti korang faham apa yang aku rasa sekarang ni. Perasaan ni tak sama langsung dengan perasaan aku mengharapkan sesuatu, atau ditimpa sesuatu yang menyakitkan. Sebaliknya aku rasa kecewa, rasa lemah, kenapa aku tak berdaya untuk buat apa-apa??


Mempersoalkan apa yang dahpun terjadi takkan membawa aku ke mana-mana 'kan, aku patut tahu tu. Sebagai seorang manusia aku sendiri selalu mengharapkan sesuatu. Sewaktu dalam kesepian aku harap ada orang yang menemani, dalam sunyi aku harap akan ada yang benyanyi, dalam gelap aku harap ada seseorang yang akan menyuluh, menerangiku, waktu aku merasa tidak berdaya, mengharapkan seseorang muncul dan memberi kata semangat, katakan yang aku mampu lakukan semuanya! Tapi harapan itu bukan selalunya jadi nyata, namun tatkala aku sendiri, tiba-tiba yang hadir menemani, saat aku sunyi, aku tak sangka benar-benar akan ada yang bernyanyi, memecah kesunyian diri ini, suluhannya terang dalam gelap, katakan yang aku boleh sekalipun aku sendiri tidak percaya.. 


Rupanya begitu terang sinaran cahayanya, begitu kuat kata-kata semangatnya, dan tanpa aku sangka rupanya sahabat meninggalkan satu rasa yang tak mampu aku lupa dalam diri ini, menghangatkan aku saat aku kesejukan, memapah aku saat aku terjatuh, bukan hanya kekasih sejati yang mampu melakukannya, tapi juga sahabat yang sejati.


Rasanya korang semua pernah ada sahabat yang sejati kan? Tak perlu banyak, aku rasa sekiranya muncul seorang sahabat sejati dalam hidup ini sudah lebih dari memadai . Mungkin ada juga yang rasa sahabat boleh dapat di mana-mana, kawan korang banyak tak terhingga, tapi saat korang dalam kesusahan, saat korang perlukan dorongan, berapa ramai sahabat yang sudi berdiri di sisi?? Aku tak mahukan apa-apa dari seorang yang ku gelar sahabat, cuma ku harap, ajarlah aku untuk menjadi seorang sahabat yang sejati !


0 komen dan kritikan:

Copyright© All Rights Reserved kongsistoryaku.blogspot.com/