perjuangan ini...belum selesai!

Bagaimana aku nak terus berjuang kalau aku terlupa apa tujuan aku bertarung?
Dalam terangpun ada bebayang gelap, di kala mentari memancar terik juga ada sudut gelita,
jadi tak mustahil dalam terang yang bersuluh, dalam hidup yang berpetunjuk, sesekali aku terjatuh,
sesekali aku terlena, sesekali aku terhanyut dalam bayangan kelam.


Maaf andai aku tak bisa melihat cahaya yang memancar,
sungguh aku mencuba memandang dan mencari cahaya kebenaran.
Tapi kekadang mataku kabur, terpejam walau aku cuba sedaya upaya memandang.
Aku tak pernah jadikan ini alasan untuk berhenti, mungkin pernah aku katakan alangkah baik jika semuanya cukup sampai di sini, kerna kadang aku diselaputi lelah, aku digenangi resah, pasrah yang tak berpenyudah, menahan aku untuk bangkit di kala rebah.


Tapi tika ini, dalam kelam, dalam samar, aku terpanah kerlipan cahaya yang tak kutahu terbit dari mana.
Hati ini terdetik, jiwa ini bergetar, naluri ini bersuara, "perjuangan ini masih belum selesai!" Aku tersedar dari lena, dan aku tak mahu bermimpi lebih lama. Jagakan aku, biarku berdepan realiti ngeri, biar aku rasa kepahitan ini, ku perlu tempuh segala onak dan duri jika aku mahu melindungi segala yang aku sayangi.


Hidup ini mungkin payah, aku mungkin pernah terhenti kerna lelah, tapi ini bukan penyudah. Selagi diberi peluang, sekalipun cahaya yang menerangi ini hilang sekali lagi, meninggalkan aku dalam sepi. Aku tak akan berhenti kerna ini perjuanganku, biar selemah mana aku sebagai manusia, biar betapa banyak kekurangan yang ada, perjuangan ini tak akan terhenti selagi belum datang panggilan dari Ilahi untuk aku meninggalkan dunia yang fana ini.

0 komen dan kritikan:

Copyright© All Rights Reserved kongsistoryaku.blogspot.com/