Banjir ! 3

Alhamdulillah, keadaan dah semakin pulih. ^_^
Bangun pagi tadi, siap-siap bawa air pergi toilet, tengok-tengok dah ada air, 
"eh, betul ke ni?!" Suara aku yg kuat kedengaran buat dua membe yg tengah basuh baju tu 
senyum dekat aku...Alhamdulillah, termakbul doa adik sedara aku kat KL tu, aku suruh dia doakan
agar air ada balik semalam, top top pagi ni air dah ada, kuasa Tuhan. ^_^
  
Apa lagi aku pown secepatnya memanfaatkan air yg ada. Mandi, basuh baju dan sebagainya di settle 'kan secepat yang mungkin. Sebelum aku mandi tu, sempat lagi call Daddy, "ayah, air dah ada!" dengan nada yang begitu girang aku bagitahu kat family aku, macam baru berjumpa balik dengan orang yang aku sayang gamaknya, perasaan gembira ni, wa, aku sendiri tak dapat nak gambarkan dengan kata-kata.

Saat berhadapan dengan banjir, dan terperangkap dekat sini, macam-macam yang aku rasa, ada takut, sedih, exited, gembira(ada ke?), huhu, dan macam-macam lagilah yang aku rasa, ada masam ada manis. Secara totalnya, aku mengalami 4 fasa sewaktu menghadapi banjir! ini.
  • Fasa pertama, saat pertama tengok air naik depan mata aku, tengok orang kelam kabut, rasai air tak ada, apa yang aku rasa? Takut dan rasa macam nak nangis..mama...
  • Fasa kedua, time tu aku tak ada pilihan selain cuba menempuh dugaan ni. Aku pun meredah malam, mencari air dengan member, kejar trektar yg datang bawak air tu, berjuang mencari sesuap makanan (konon), dan macam-macam lagilah aku buat untuk survive. Masa ni rasa seronok pun ada, pengalaman pertama aku berhadapan dengan keadaan macam ni, rasa macam berharga dan bermakna sangat.
  • Fasa ketiga, masa ni badan dah rasa semacam, kalut mencari air minuman, air yang dihantar oleh trektar pun dah makin sikit, makin ramai yang tak dapat air, aku pun semakin tak berdaya nak rebut-rebut ambil air kat bawah tu. Aku rasa dah tak tahan! Seolah nak give up dan balik rumah..macam tulah. Sebab member pun dah ramai yang pergi rumah sedara, tumpang rumah kawan, kat bilik tinggal aku sorang... Tapi nasib baiklah ada lagi member yang sama-sama terus berjuang mencari air bersama aku. Jadi aku pun terus bertahan.
  • Fasa keempat,  apa yang aku rasa? Tak payah tanyalah, happy giler. Dekat semua orang aku nak bagitahu, Air dah ada!!! Rasa bersyukur sangat, tengok air tu macam nak cium je..huhu.. Tapi dalam masa yang sama rasa takut juga, risau kalau air tiba-tiba tak ada balik..
Melihat balik hari-hari yang aku lalui sewaktu banjir, 4 hari terasa macam 4 bulan gamaknya. Perasaan naik dan turun, masa nilah aku mula menghargai benda yang sebelum ni aku pandang sebelah mata. Betul, ada yang balik dan tak perlu berhadapan dengan pengalaman yang bagi diorang menyusahkan ni. Tapi aku bersyukur sebab aku ada dekat sini dan dapat merasai semua ni. Kegembiraan dan kesenangan membuat kita lupa tentang banyak benda yang penting, bila berhadapan dengan kesedihan dan kesusahan barulah tersedar dari mimpi dan mula melihat sekeliling. Akhir kata, aku berharap keadaan di Perlis ni akan kembali pulih seperti sediakala dan aku nak melihat mentari bersinar lagi diiringi senyuman gembira semua ^_^


2 komen dan kritikan:

Rasyaik said...

Ni Semua Dugaan Tuhan.. Yang Penting.. Tahniah.. Anda Berjaya Menghadapi Banjir...!!! We Are Proud Of u...

MOMOCHAN said...

sama-samalah kita berjuang menghadapi banjir ni...!yeaahh!

p/s:nak air bersih T_T

Copyright© All Rights Reserved kongsistoryaku.blogspot.com/